Optimaliseer je
afbeeldingen

SEO Tip

>>SEO
>>Technologie

Hoe zorg je ervoor dat jouw pagina super snel laad en daardoor hoger in de Google Ranking komt, terwijl je website er nog steeds uit springt met mooie beelden? Met de nieuwe algoritmes van Google word het optimaliseren van afbeeldingen steeds belangrijker.

Hoe laadsnelheden je Google ranking beïnvloeden

Zoals je misschien weet is het schrijven van pakkende en interessante content, met de juiste sleutelwoorden, erg gunstig voor je positie in Google. Maar een vaak vergeten maatstaf is de snelheid van je website. Google wilt mensen die hun zoekmachine gebruiken de beste content tonen, maar ook de beste gebruikerservaring geven.

Een belangrijk deel van de gebruikerservaring is hoe snel een pagina laad. Hoe vaak heb jij wel niet weg geklikt omdat een pagina er te lang over deed om te laden? En zelfs al het afschaven van een paar honderdste milliseconden is voor een gebruiker erg merkbaar.

Balans vinden tussen weergave en prestaties

We zouden afbeeldingen op websites kunnen verkleinen en comprimeren naar super kleine bestanden. Maar we willen natuurlijk wel dat onze sites er goed uit zien. Zo is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen weergave en prestatie. Het formaat van een afbeelding is hierbij erg belangrijk. Zo ook of een achtergrond tekst bevat of niet.

Over het algemeen willen we een afbeelding niet heel veel groter inladen dan dat deze maximaal op de site weergeven word. Dit veranderd als er tekst in de afbeelding staat, dan willen we de afbeelding twee en soms wel drie keer groter inladen dat dat deze weergeven word. Dit heeft te maken met het feit dat sommige schermen een zeer hoge resolutie hebben, en vooral bij tekst is dat snel merkbaar. Als deze afbeeldingen niet groter worden ingeladen dan toont de tekst al snel wazig.

Voor het comprimeren van afbeeldingen moet je ook vaak zelf een beetje kijken hoeveel je compressie je kan toevoegen zonder dat de afbeelding te pixelig word. Dit is minder belangrijk als je website op onze server en het Statamic CMS draait, wij doen dit voor je in de code!

De juiste extensie kiezen

Naast het formaat is het ook belangrijk om de juiste extensie te kiezen. In principe is het altijd verstandig om voor JPG  te gaan, dit is het kleinste formaat. Maar zodra je afbeelding transparantie bevat moet je toch echt voor PNG  kiezen. Wil je iets uploaden op Facebook? Kies ook dan voor PNG, deze extensie behoud beter zijn kwaliteit bij het uploaden naar diensten die de afbeelding zelf comprimeren.

Nog beter is het gebruik van de WebP extensie. Dit is een nieuwere en kleinere variant en ondersteund daarnaast ook nog eens transparantie. Hierdoor zal jouw pagina nog sneller laden, en dus ook sneller bovenaan in Google komen. Houd er wel rekening mee dat nog niet alle browsers deze extensie kunnen ondersteunen. Wij gebruiken zelf verschillende technieken, om jouw afbeelding geüpload via het Statamic CMS automatisch om te zetten naar WebP als de browser van je bezoeker dit ondersteunt.

Het toevoegen van een Alt tag

Naast de bestandsgrootte van een afbeelding zijn er nog wat andere factoren om hoger in Google te komen. Ik vertelde over de gebruikerservaring, en we moeten dus rekening houden met elke gebruiker. Dus ook de gebruikers die slechtziend zijn. Deze mensen maken vaak gebruik van text-to-speech software, programma’s die de informatie op een website ‘voorlezen’.

Om ook deze gebruikers een fijne ervaring te geven is het een goed idee een afbeelding te beschrijven door middel van een Alt tag. Dit is alternatieve tekst die voorgelezen word door deze software. Afbeeldingen die geen toegevoegde waarde hebben bij het snappen van de content, en puur decoratief zijn, kunnen we negeren. Maar als een afbeelding daadwerkelijk bij de content hoort moeten we deze Alt tags invullen. Via het Statamic CMS zijn deze tags gelukkig makkelijk in te vullen.

Het optimaliseren van afbeeldingen kan dus best een aardige taak zijn, maar niet voor niets. Snellere laadtijden zullen voor een hogere ranking in Google zorgen. De websites die wij voor onze klanten maken al gebruik van moderne technieken qua afbeeldingoptimalisatie. Ben je nieuwsgierig hou we jouw pagina hoger in Google krijgen? Bekijk onze SEA/SEO diensten.

Meer blogposts

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam

Wist je dat het voor elke professionele organisatie raadzaam is om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren?

SEA
Black hat SEO
Een zwarte hoed op een lichte achtergrond

Black hat SEO

De schimmige kant van zoekmachineoptimalisatie. Wat is Black Hat SEO, en waarom zou je deze ‘techniek’ als organisatie moeten vermijden?

SEO
Google Analytics 4

Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 zal de ‘huidige’ Google Analytics geen updates meer ontvangen en geen gegevens meer verwerken, waardoor upgraden een must is.

Datadriven
SEA
A/B Testing

A/B Testing

Bij datagredreven werken kom A/B testing om de hoek kijken, een geweldige manier om het maximale uit een conversie gerichte pagina te halen.

Datadriven
SEA