In dit artikel:
Vertellen we waarvoor Pantone kleuren worden gebruikt in onze industrie en waarom zij jaarlijks een kleur uitkiezen.
De maand december staat er om bekend dat Pantone© in de creatieve industrie de kleur van het komende jaar bekend maakt.
In dit artikel:
Vertellen we waarvoor Pantone kleuren worden gebruikt in onze industrie en waarom zij jaarlijks een kleur uitkiezen.
Het Pantone Matching System (PMS) werd in 1962 bedacht door Lawrence Herbert. Toen de tijd werkte hij voor een drukkerij en kwam op het idee om een universeel systeem te ontwikkelen waarmee drukfouten voorkomen konden worden. Iedere kleur heeft een code waarmee het drukproces makkelijker wordt gemaakt. Het systeem was oorspronkelijk bedoeld voor de grafische industrie voor drukwerk, zoals visitekaartjes, briefpapier, verpakkingen. Later gingen mode, interieur & industriële ontwerpers er ook gebruik van maken.
Tegenwoordig wordt er vooral digitaal gedrukt met het CMYK systeem omdat dit sneller en voordeliger is. Voor offset drukken wordt er een aparte drukplaat aangemaakt om gebruikt te kunnen worden in de drukpers. Bij hoge oplages is dit wel weer rendabel. De kern van het PMS systeem zit hem vooral in het “matching” systeem waarmee gemakkelijker kan worden gecommuniceerd. Een kleur als PMS 213 C blijft beter hangen dan de CMYK waardes.
De kleur van het jaar 2025 is “Mocha mouse” geworden. Een lichte bruin tint die associeert met onder andere koffie, chocolade en met emoties als gezelligheid en aangename momenten. Pantone kiest sinds 1999 een kleur uit dat centraal staat dat jaar. Daarmee willen zij cultuur en ontwikkelingen in de wereld weerspiegelen met een kleur. Leatrice Eiseman, executive director van het Pantone Color Institute, vertelt erover op de officiële website. Zij zegt:
“Ondersteund door onze verlangen naar dagelijkse geneugten, drukt PANTONE 17-1230 Mocha Mousse een niveau van bedachtzame verwennerij uit. Verfijnd en weelderig , maar tegelijkertijd een ongedwongen klassieker, breidt PANTONE 17-1230 Mocha Mousse onze percepties van bruintinten uit, van bescheiden en aards van aspiratie en luxe.”
In combinatie met andere pastelkleuren kan deze tint voor fantastische kleurencombinaties zorgen. Waarom bijvoorbeeld niet in jouw bedrijfshuisstijl of website? De combinaties zijn grenzeloos.
Hebben wij jou geïnspireerd met deze trend en nieuwsgierig gemaakt hoe wij deze kleurtint in jouw visuele identiteit kunnen verwerken? Neem direct contact met ons op.