Google Analytics 4

een ingrijpende update

>>Datadriven
>>SEA

Google noemt het ‘de volgende generatie van Google Analytics’: Google Analytics 4. Een vrij ingrijpende update die Google door heeft gevoerd binnen de webanalyse dienst. Vanaf 1 juli 2023 zal de ‘huidige’ Google Analytics geen updates meer ontvangen en geen gegevens meer verwerken, waardoor upgraden een must is. Wat komt er kijken bij deze verplichte overstap?

Verplichte overstap

Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics niet langer ondersteund worden, wat betekent dat er geen nieuwe bezoekersstatistieken meer beschikbaar zullen zijn na deze datum. Het bijhouden van deze statistieken is juist van groot belang, omdat het inzicht geeft in het aantal bezoekers, welke pagina's zij bekijken en waar ze vandaan komen. Deze data kan gebruikt worden om de website te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren. Op commerciële websites is het uiteindelijke doel vaak om meer producten te verkopen en/of meer offerteaanvragen te krijgen, wat deze data van onschatbare waarde maakt. Het is daarom belangrijk om over te stappen op Google Analytics 4, om zo te voorkomen dat er in de toekomst waardevolle data verloren gaat.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics en biedt tal van nieuwe functies en rapporten. Met Google Analytics 4 verschuift de focus van paginaweergaven naar gebeurtenissen en conversies. Dit geeft meer inzicht in hoe gebruikers interactie hebben met jouw website en welke acties ze ondernemen. Daarnaast biedt Google Analytics 4 betere cross-device tracking en ingebouwde kunstmatige intelligentie. Dit alles zorgt ervoor dat je betere inzichten krijgt in het gedrag van je websitebezoekers en hoe je de website kunt optimaliseren.

Voldoen aan de AVG-wetgeving

Bij het gebruik van Google Analytics moet er wel aan de AVG-wetgeving worden voldaan. Zo plaatst Google standaard een analytische cookie, iets waar toestemming voor gegeven moet worden door de gebruiker. Door het treffen van een aantal instellingen binnen Google Analytics 4 is het echter mogelijk om de gewenste data te meten, zonder dat deze cookie geplaatst hoeft te worden.

De Autoriteit persoonsgegevens wordt echter steeds strenger op gebruik van Google Analytics. Google verzamelt hiermee in de basis namelijk persoonlijke gegevens. Waar dit precies heen gaat, is nog onbekend. Maar hierdoor is het raadzaam om Google Analytics zo goed mogelijk in te richten om voor nu te voldoen aan de privacyregels.

Maak jij al gebruik van Google Analytics 4?

Er is geen reden om niet over te stappen. Het kan lastig zijn om te bepalen of je al gebruik maakt van Google Analytics 4. Daarom helpen onze SEO-specialisten je graag bij het uitzoeken hiervan en kunnen ze je ondersteunen waar nodig.

Meer blogposts

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam

Wist je dat het voor elke professionele organisatie raadzaam is om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren?

SEA
Black hat SEO
Een zwarte hoed op een lichte achtergrond

Black hat SEO

De schimmige kant van zoekmachineoptimalisatie. Wat is Black Hat SEO, en waarom zou je deze ‘techniek’ als organisatie moeten vermijden?

SEO
A/B Testing

A/B Testing

Bij datagredreven werken kom A/B testing om de hoek kijken, een geweldige manier om het maximale uit een conversie gerichte pagina te halen.

Datadriven
SEA
Statamic

Statamic

Onlangs hebben wij de overstap gemaakt naar Statamic, onze keuze als nieuw CMS.

Statamic
Development