Snel en gemakkelijk met je website bovenaan in Google, welke organisatie wilt dat nou niet? Deze wens zorgt er helaas voor dat sommige partijen de zoekmachine nog steeds blijven vervuilen door gebruik te maken van “Black Hat SEO”, de schimmige kant van zoekmachineoptimalisatie. Wat is Black Hat SEO, en waarom zou je deze ‘techniek’ als organisatie moeten vermijden?
Het begrip Black Hat SEO
Black Hat SEO omvat een reeks van technieken waarmee Google misleid kan worden bij het beoordelen van een webpagina. In de basis zijn het technieken waarmee ethische richtlijnen worden overschreden om met een kortere weg bovenaan in Google te komen. Hoewel deze technieken in eerste instantie voor snelle resultaten kunnen zorgen, zal het uiteindelijk altijd resulteren tot negatieve resultaten en afstraffing in de ranking. Hierdoor is het een begrip dat vaak wordt ingezet door louche websites die snel resultaten proberen te behalen.
Met het gebruik van Black Hat SEO wordt de zoekmachine vervuild met websites die content aanbieden die niet in lijn is met wat je zoekt. Een bekend voorbeeld is wanneer je een website bezoekt die er interessant uitziet, maar uiteindelijk word je doorgestuurd naar een compleet andere site. De content die wordt gepresenteerd aan de zoekmachine en aan de gebruiker is hierbij compleet verschillend, waardoor dit een vertekend beeld geeft om het zoekalgoritme van Google te misleiden. Deze misleidende tactiek staat bekend als 'Cloaking'. Overigens is het niet altijd nodig om een doorverwijzing te gebruiken om deze truc toe te passen. Soms wordt bijvoorbeeld witte tekst op een witte achtergrond geplaatst, zodat Google denkt dat de tekst over een bepaald onderwerp gaat, terwijl de tekst die de gebruiker kan zien volledig anders is.
Ook het kopiëren van content of gehele webpagina’s valt onder Black Hat SEO. Google is erg streng in de uniekheid van jouw website, waardoor je al snel afgestraft wordt wanneer je content kopieert van een concurrent. Toch kan het voorkomen dat een website met gekopieerde content door het strenge algoritme glipt, maar uiteindelijk zal deze al snel worden bestraft.
'Onschuldige' voorbeelden van Black Hat SEO
In het verleden werden bij zoekmachineoptimalisatie ook meer onschuldigere technieken toegepast om het algoritme van Google te beïnvloeden. Het algoritme van Google evolueert voortdurend, waardoor deze strategieën momenteel ook op de lijst van Black Hat SEO zijn beland. Deze technieken zullen tegenwoordig dus averechts werken. Voorbeelden hiervan zijn onder andere Keyword stuffing, Het toepassen van link farms, Article spinning en de inzet van domeinnamen als doorway pages. Deze termen zullen voor menig SEO-specialist wellicht bekend in de oren klinken, maar zullen voor de gemiddelde persoon wat meer uitleg nodig hebben.
Keyword stuffing
Het overbodig vaak inzetten van trefwoorden op een pagina zodat de tekst meer gericht is op het beïnvloeden van Google dan op het informeren van de bezoeker.Link farms
Het plaatsen van links naar jouw website op speciaal gecreëerde websites die uitsluitend dienen voor het verzamelen van overbodige links. Denk bijvoorbeeld aan klassieke startpagina-websites waar jouw link misschien wel honderd keer wordt toegevoegd, zonder dat deze website echt informatief is.Article spinning
Het herschrijven van unieke artikels wat zorgt voor een lagere kwaliteit en dubbele inhoudDomeinnamen als doorway pages
In het verleden werden vaak domeinnamen geclaimd die exact overeenkomen met de dienst of het product dat een organisatie aanbiedt. Hoewel dit op zichzelf niet per se negatief hoeft te zijn, gebeurd het vaak dat dergelijke websites weinig waardevolle content bieden en puur zijn opgezet om hoog in Google te komen. Dit zorgt voor een overvloed aan generieke domeinen met weinig waardevolle inhoud.Content automation
Het gebruik van verschillende tools, zoals AI, om geautomatiseerd snel en in grote hoeveelheden generieke content te genereren.
Voorkom afstraffing en richt je op ‘White Hat SEO’
Het is overduidelijk dat Google tegenwoordig nauwelijks meer te manipuleren valt. Mocht je als bedrijf toch overwegen om de eerder genoemde technieken te gebruiken, dan zal dit al snel resulteren in een lage ranking of zelfs volledige verwijdering uit Google.
Vermijd de valkuil van Black Hat SEO en concentreer je op hoogwaardige content, relevantie en een positieve gebruikerservaring. Alleen daarmee kun je een sterke positie bemachtigen die ook op de lange termijn stand zal houden.
Meer blogposts
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam
Wist je dat het voor elke professionele organisatie raadzaam is om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren?
Google Analytics 4
Vanaf 1 juli 2023 zal de ‘huidige’ Google Analytics geen updates meer ontvangen en geen gegevens meer verwerken, waardoor upgraden een must is.
A/B Testing
Bij datagredreven werken kom A/B testing om de hoek kijken, een geweldige manier om het maximale uit een conversie gerichte pagina te halen.
Statamic
Onlangs hebben wij de overstap gemaakt naar Statamic, onze keuze als nieuw CMS.